Co si představit pod pojmem „kontext organizace“?

Celý oddíl 4.1 normy ISO 9001:2015 se nazývá porozumění organizaci a jejímu kontextu. Velmi zjednodušeně bychom jej mohli přeložit do věty: „Pozorně se rozhlédněte kolem sebe.“. To je totiž přesně to, co po Vás standard žádá a je to i logickým začátkem právě zmíněné normy ISO 9001:2015. Organizace musí prozkoumat zásadní elementy svého vnitřního a vnějšího prostředí a to co možná nejpřímějším způsobem, bez ohledu na objevy. Pokusit se porozumět kontextu organizace je obtížné i pro externího pozorovatele, který není ovlivněn vnitřní kulturou organizace. Abyste proto pomohli vnitřním pozorovatelům změnit úhel pohledu, zkoušejte pokládat otázky podobného charakteru:

 

 – V čem jsme opravdu dobří?

 – Čeho se bojí naši konkurenti?

 – Co nám pomáhá uzavřít obchodní dohodu se zákazníky?

 – Na čem se shodnou naši zaměstnanci, že bychom měli zlepšit?

 – Jaké naše náklady rostou nejrychleji?

 – V jaké oblasti potřebujeme rozšířit vědomosti?

 

Tyto otázky volně sledují schéma SWOT analýzy, která je široce známou a lze jí použít právě pro uchování výsledků a vytvoření tak kontextu organizace. Standard ovšem nevyžaduje toto schéma, je čistě na organizaci, jakou podobu zvolí. Vhodný tým pro hledání odpovědí na výše zmíněné otázky by měl obsahovat i úplné nováčky v organizaci, kteří ještě nebudou natolik ovlivněni místní kulturou a mohou být značným přínosem při upřímném hledání odpovědí a tedy tvorbě kontextu organizace.

 

Pokud byste si stále nebyli jistí pojmem kontext organizace, kontaktujte nás a my Vám rádi pomůžeme přímo u Vás v organizaci.

 

 

 

 

 

 

 

 

Proberte s námi vhodné řešení

4 + 2 =